A mai cikk célja, hogy rávilágítsak néhány fontos tényezőre, amik segítségével a weboldal felújítás a lehető legeredményesebb lesz.
Mielőtt belekezdünk a weboldal felújításba
Fontos tisztázni már az elején, hogy ha felújítjuk weboldalunkat, akkor az addig elért Google helyezés, illetve az oldal elérések csökkeni fognak.
Legyen szó bármilyen kitűzött célról, a weboldal tulajdonosok természetesen mindig szeretnék, hogy a weboldal ne veszítsen a jelenlegi pozíciójából, ne csökkenjen a statisztika, ne legyen szükség hosszú hónapokra újraépíteni azt.
Sajnos egy weboldal felújítás esetében elkerülhetetlen valamennyi helyezésbeli ingadozás. A jó hír viszont az, hogy ezt lehet szabályozni egy kis odafigyeléssel és tervezéssel.
Cél, és terv
A legfontosabb tényező a honlap felújítás elkezdése előtt a jól megfogalmazott cél.
Nagyon fontos, hogy a weboldalnak egyértelműen meghatározzuk a célját és a funkcióját. Erre azért van szükség, mert más más céllal más célközönséghez lesz optimalizálva a honlap.
A weboldal felújítás célja lehet:
- Üzleti célú
- SEO növelés
- Marketing célú
- Felhasználói élmény javítása
Tartalom és információs háló
A cél meghatározását követően, a weboldalon már meglévő tartalmi elemek felülvizsgálatán a sor. A kitűzött tervvel mindenképpen összhangba kell hozni a tartalmat, mert csak így lehet elérni a kívánt célt.
A tartalmi elemeket a leghatékonyabban blokkokra bontva lehet átrendezni. Ilyenkor a legkönnyebb meghatározni, hogy melyikre van szükség melyikre nincs, és hova van szükség új tartalmi elem beillesztésére.
Oldalankénti optimalizáció
A felújításból adódó teljes visszaesést a legkönnyebben az oldalankénti optimalizációval tudjuk megakadályozni. Ennek lényege, hogy egyszere csak a weboldalunk egy-egy aloldalát módosítjuk a fentebb meghatározott elképzelések szerint. Ezzel azt fogjuk elérni, hogy a többi oldalnak nem fog változni a helyezése.
Az időben elosztott módosítások másik nagy előnye, hogy könnyebb követni a változtatások hatásait. Könnyebben meghatározható mely változtatásnak pontosan milyen hatásai vannak.
Fontos tudni, hogy egy-egy komolyabb változtatás után az egyes aloldal nem feltétlen fog az új kulcsszóra hasonlóan előre kerülni. Ennek eléréséhez nem elég pusztán a weboldal módosítása, mindenképpen szükség van az oldalon kívüli linképítésre, keresőoptimalizálásra, avagy SEO-ra.
301 átirányítások
A legtöbbször együtt jár a weboldal felújítással az egyes URL-ek változtatása. Ez főképp az egyes oldalak kulcsszóra való optimalizálás után fordul elő. Ilyenkor mindig figyeljünk arra, hogy a régi oldalt mindenképpen átirányítsuk az újra.
Ennek a legegyszerűbb módja egy bővítmény telepítése WordPress esetében (Én a 301 Redirects – Easy Redirect Manager szoktam használni). Egyéni fejlesztési honlapnál pedig a .htaccess fájlban kell a megfelelő módosításokat elvégezni.
Az átirányítás típusánál figyeljünk arra, hogy 301-es legyen. Erre azért van szükség mert így tudjuk a régi oldal “SEO erejét” az újnak adni. Tehát az új oldalt nem kell újra felhúzni.
Összefoglalás
A weboldal felújítás egy komoly változtatást jelent a weboldal egészén illetve az aloldalakon. Ezért pedig átmenetileg csökkenhetnek az adott oldal statisztikái: a látogatók száma, Google helyezés stb.
Egy jól megtervezett felújított weboldal viszont a kezdetleges visszaesés után sokkal jobban fog szerepelni.