responsive weboldal

Reszponzivitás, van értelme vagy csak pénzlehúzás?

A mostani cikkben körbejárjuk, hogy mit is jelent a reszponzivítás, van -e értelme annak ha egy webodal reszponzív vagy ez csak egy pénzlehúzás a webfejlesztők részéről.

Reszponzivitás

A reszponzivitás lényege hogy az adott weboldal rugalmasan tud alkalmazkodni bármely kijelző felbontásához, amin azt az oldal látogatója nézi. Ez azt jelenti, hogy akár telefonon, akár asztali monitoron vagy egyéb kijelzőn nézik a weboldalt, az sosem fog oldalra kilógni, mindig a megadott kijelző szélességéhez fog illeszkedni. 

Kevesen tudják de a reszponzivitás alatt 4 típusú kijelző méretet szoktatak általában meghatározni, amik a következők:

  • Széles asztali (néhol ez megegyezik a sima asztalival)
  • Asztali
  • Tablet
  • Mobil

Ebből kiindulva amikor egy webfejlesztő azt igéri, hogy reszponzív oldalt csinál, akkor azt vállalja, hogy egy olyan oldalt fog készíteni, ami a fent felsorolt kijelzőkön megjeleníthető lesz. 

A gyakorlatban, webfejlesztői szempontból pedig azt jelenti, hogy ha a kijelző mérete, amin nézik a weboldalt, egy bizonyos tartományba esik, például a tablet nézetbe, akkor a weboldal használja ezt a megjelenítést, ha pedig másikba, akkor az annak megfelelőt. Ebből a technikai megoldásból következik, hogy egy nagyon nagy képernyőfelbontású tablet már akár az asztali megjelenítést is kaphatja. Ez pedig igaz a többi készülékre is. 

Mi az értelme?

 A reszponzivitás értelme, hogy bárki látogasson el a weboldalra, mindenki közel azonos élményben részesüljön. Továbbá, hogy ne fordulhasson elő az, hogy egy megjelenítés alkalmával az odalra látogató pontenciális ügyfél azért zárja be az oldalt, mert az számára használhatatlan azon a készüléken amin éppen nézi. 

Nekem szükségem van rá? 

A válaszom az hogy igen. Ha 10-15 évvel ezelőtt lennénk akkor nem, mivel akkor még az emberek többsége számítógépen netezett, böngészett, de mára ez a tendencia gyökeresen megváltozott. Ahogy elkezdtek megjelenni az okostelefonok, úgy kezdtek az emberek egyre többet használni a telefonjukat a számítógépek helyett. Ez pedig ma már azt jelenti, hogy egy adott weboldal esetében nagyon könnyen előfordulhat, hogy többen nyitják már meg telefonról (az esetünkben lényeges telefonos felbontásban), mint számítógépről vagy más egyéb eszközől. 

Ebből következik, hogy még régen szükségtelen volt ezzel foglalkozni, addig ma már egy modern weboldal esetében elképzelhetetlen, hogy ne legyen reszponzív.

Hogyan lehet ellenőrizni a reszponzivitást?

Ennek legegyszerübb módja, hogy nézzük meg az adott odalt minden eszközről, amiről otthon lehetőségünk van. Ha pedig valaki csak számítógépnél tudná megynitni az oldalt, akkor annak pedig lehetősége van egyes böngészőkben bekapcsolni a mobilos nézetet és ezzel ellenőrizni az oldal reszponzivitását.

Záró gondolatok

Mint ahogy a cikkből is látszik, a reszponzivitás ma már egy weboldal alaptulajdonsága kéne hogy legyen. Én úgy gondolom, hogy ma már pénzkidobás olyan weboldalt készíteni/készíttetni, ami ennek nem felel meg. Ha pedig van egy meglévő oldalunk, akkor pedig azt érdemes a legrövidebb időn belül átalakíttatni egy hozzáértő személlyel. 

Itt megtalálható egy hosszabb leírás a reszponzivitásról: https://en.wikipedia.org/wiki/Responsive_web_design

Ha weboldalon gondolkoznál, akkor nézd meg ajánlatainkat: responsive weboldal készítés